Prekursorką wprowadzenia turystyki do programu UTW AWF była Lena Fajbusiak, która jest w gronie słuchaczy od pierwszych dni działalności naszego Uniwersytetu. Pani Lena – inaczej Lenka, od zawsze zarażała pasją i pełnym zaangażowaniem w działalność UTW AWF. Jest Ona osobą pełną osobistego uroku i ciepła, którym potrafiła obdzielić wszystkich wokół siebie. Jej zainteresowania podróżowaniem i szeroko pojętą turystyką  były w Niej od zawsze. Wielokrotnie na ten temat rozmawiałyśmy.

Lena organizowała wycieczki po naszym pięknym kraju – były to wycieczki jedno i kilku dniowe. Organizowała wycieczki we współpracy z BP HORN i prawie zawsze przewodniczył im Stanisław Łuć. Cieszyły się one dużym zainteresowaniem. Dzięki Lence słuchacze mogli poznać takie regiony takie jak: Mazowsze, Roztocze, Wielkopolska, Dolny Śląsk (wycieczka szlakiem zamków Dolnego Śląska) oraz wiele miast np.: Wrocław, Praga, Kraków, Poznań, Lublin, Zamość, Malbork.

Lenka organizowała także spacery po Warszawie oraz po Kampinoskim Parku Narodowym. Była pasjonatką spacerów z kijkami.

Lenką poznałam w roku 2011, kiedy to zapisałam się na UTW AWF. Wybrałam ten Uniwersytet, bowiem przyciągnęło mnie nazwisko p. Ewy Kozdroń. Znałyśmy się od lat osiemdziesiątych – współpracowałyśmy na polu rekreacji. Lubiłyśmy się, a ja wiedziałam, że to nazwisko gwarantuje rzetelność.

Ukończyłam Wydział Turystyki i Rekreacji poznańskiej AWF i moją pasją była właśnie turystyka. Nie wiedziałam, że na Uniwersytecie spotkam drugą pasjonatkę turystyki, jaką była Lenka.

Początek naszej współpracy nie był łatwy. Lena uważała, że jestem dla Niej zagrożeniem w tym co kochała najbardziej, czyli organizacji wycieczek – byłyśmy rywalkami.

Moje starania aby zorganizować chociaż jedną wycieczkę spełzły na niczym. Zapisały się tylko 4 osoby.

Obydwie jednak czułyśmy, że nie warto rywalizować, zaczęłyśmy ze sobą rozmawiać i planować. Podzieliłyśmy zakres naszych zainteresowań – Lena skupiła się na organizacji wycieczek krajowych, ja natomiast próbowałam zorganizować pierwszą wycieczkę zagraniczną. Nie było łatwo, ale w maju 2013 roku udało się. Zorganizowałam z sukcesem wycieczkę samolotowa do Toskanii.

Nawiązałam współpracę z BP ITER TOUR Anna Pawlaczyk i wspólnie udało nam się zorganizować 10 wycieczek zagranicznych. Były to: Toskania (05.2013), Sycylia (05.2014), Portugalia (05.2015), Macedonia (09.2015), Garda (06.2016), Praga (09.2016), Majorka (05.2017), Toskania (09.2017), Malta (05.2018) i Niemcy (10.2018).

Współpraca z Leną zaowocowała przyjaźnią i wzajemną pomocą. Na prośbę Leny zaczęłam także organizować wycieczki krajowe. Pierwszym wyjazdem była tygodniowa wycieczka w Bieszczady we wrześniu 2014 r. Poznałam wtedy p. Piotra Kociszewskiego, który był pilotem naszej wyprawy. Uznałam, że jest bardzo kompetentny i nawiązałam z nim współpracę. Wspólnie zaczęliśmy planować inne formy wycieczek, i tak powstał pomysł organizacji jednodniowych wycieczek, tzw. edukopleneru. Są to wycieczki po interesujących miejscach naszego kraju, najczęściej mające w tle jakąś znaną postać, połączone z prelekcją.

Przykładem takiego edukopleneru była wycieczka „Szlakiem Jana Kochanowskiego” czy „Literackim Szlakiem  w krainie lessowych wąwozów”. Lena zaakceptowała ten pomysł. I tak zaczęłam powoli wchodzić w rolę Leny i organizować także wycieczki krajowe.

Pod wodzą dr Piotra  Kociszewskiego – właściciela BP PITUR odwiedziliśmy takie miejsca jak PODLASIE (2 razy), PODKARPACIE, KASZUBY oraz TORUŃ i BYDGOSZCZ.

W roku jubileuszowym planujemy wyjazd na POMORZE ZACHODNIE oraz na edukoplener do Płocka.

Od roku 2019 wspólnie organizujemy również wycieczki zagraniczne. W maju 2019 r. lecimy na Maderę, a na przełomie września i października do Czarnogóry.

Nasze wycieczki cieszą się dużym zainteresowaniem słuchaczy, a mnie cieszy to, że zdobyłam zaufanie koleżanek i kolegów. Wyjazdy są zawsze profesjonalnie zorganizowane, a programy są dostosowane do seniorów i uwzględniają wszystkie ich potrzeby.

Lenka z powodów zdrowotnych musiała zrezygnować z organizacji wycieczek, ale nadal jest sercem i myślami z nami. Jestem z Nią w kontakcie, opowiadam  o wycieczkach i wiem, że sprawia Jej to przyjemność. Cieszy się przede wszystkim z tego, że turystyka na naszej Uczelni nadal kwitnie, a Jej wysiłek nie poszedł na marne.

Lena Fajbusiak jest  honorowym członkiem UTW AWF.

Podziwiam Lenę za Jej pasje i zainteresowania i życzę wszystkim seniorom, aby brali przykład z naszej Leny. Gdyby nie stan zdrowia, to byłaby  jeszcze, pomimo 93 lat,  nadal aktywna i zarażała wszystkich ciepłem i uśmiechem!!!